Awaria silnika KTM LC4 600 (620/640)
Data: 03-08-2008
W tej chwili mam co najmniej dwie diagnozy na temat przyczyny awarii. Pierwsza to problem z odpowietrzeniem pompy wody(w wyniku zatoru w rurce odpowietrzającej), w wyniku czego zaciera się pompa wody, przestaje działać chłodzenie, zaciera się łożysko wałka rozrządu, wypadaja kulki, zawory przestają pracować i silnik gaśnie. (teoria budzi wątpliwość ze względu na fakt że silnik się nie zagotował)Druga teoria co do której jestem bardziej przekonany to przyczyna - zatarcie łożyska powoduje głośną pracę silnika, zmielenie wianka powoduje inne ustawienie wałka rozrządu w poziomie (utrata mocy), wypadnięcie kulek skutkuje ustawieniem wałka w przekos, wirnik pompy wody rysuje o obudowę i pęka (w tej sytuacji to już bez znaczenia), silnik zatrzymuje się gdy wałek nie napędza już zaworów gdyż nie jest odpowiednio podparty
Drugą teoria budzi też małe wątpliwości - wstępnie oceniłem że przekos wałka rozrządu nie powinien spowodować wpływu na pompę - ta ma swoje ułozyskowienie a sprzęg wałka i pompy nie jest w pełni sztywny
Faktem jest że był olej, chłodziwo, że silnik się nie zagotował. Druga teoria mi się bardziej podoba bo daje nadzieję że tłok i nicasil są OK
Autor galerii: Arbiter
KTM Kaput. Jechałem po mieście, silnik pracował głośno, w końcu stracił moc i stanął. Sprawdziłem - olej był i to świeży, płyn chłodniczy był - ... * KTM Kaput |
Pęknięty wirnik pompy wody. Widoczny wężyk odpowietrzający pompę * Uszkodzona pompa wody KTM LC4 |
Wcześniej do chłodnicy dolewałem preparat. Być może w wyniku tego zatkany był cienki wężyk odpowietrzenia pompy wody. Widać glut który wydmuchałem z ... * Wirnik pompy wody KTM LC4 |
Silnik jeszcze zamocowany w motocyklu, widoczny otwór po świecy. Dosyć nietypowy klucz jest potrzebny do odkręcenia świecy - długi i z cienkiego materiału * Świeca w LC4 |
Elektryczny klucz udarowy - być może przyda się i w tej naprawie. Pneumatyczny jest lepszy bo ma regulację momentu a ten nie ma. * Elektryczny klucz udarowy |
Silnik po wstępnym wyczyszczeniu i demontażu z motocykla * Silnik głowica KTM LC4 600 |
Kolektor ssący i zawory ssące * Kolektor ssący |
W trakcie ropowania powstało w pomieszczeniu wielkie zapylenie ropą * Ropowanie |
Silnik po ropowaniu. Za dużo to nie dało, resztę czyściłem pędzelkiem i szczoteczką * Czyszczenie silnika |
Zdjęta pokrywa zaworów. Wszystko tutaj wygląda cacy, nie ma żadnych luzów. To coś ruchome na dźwigienkach zaworowych ma powierzchnię nie do końca równą ... * Pokrywa zaworów |
Widoczna głowica, 4 zawory i wysypane kulki łożyska kulkowego wałka rozrządu. Jest to silnik SOHC * Rozpadło się łozysko wałka rozrządu |
Demontaż pompy wody możliwy jest w określonym ustawieniu wałka rozrządu. * Jak zdjąć głowicę |
Jak się nazywają te ruchome elementy na dźwigienkach? W silniku nie było żadnego nagaru, wszystko czyściutkie. * Dźwigienki zaworowe |
Zawory * Zawory |
Widoczne wysypane łożysko. Czy pierścień zabezpieczający powinien być taki przecięty czy jest to uszkodzenie? Widoczne tez kulki z wysypanego łozyska * Uszkodzone łozysko kulkowe wałka rozrządu |
Jak zdjąć łańcuszek rozrządu? otóż należy rozłączyć kółko od wałka. Przydał się klucz udarowy, ręcznie miałem problem z odkręceniem. Gwint jest ... * Jak zdjąć łańcuszek rozrządu |
Widoczne wżery - rak na łożysku. Świadczy to o tym że problem z łożyskiem musiał trochę trwać zanim silnik stanął. Widoczna śruba ma przecięcie - ... * Wżery na bieżni |
Pierścień - czy poprawny czy też jest uszkodzony? * Pierścień zabezpieczający łożysko |
W wyniku awarii kulki z uszkodzonego łożyska przedostały się w dół napędzane łańcuszkiem. Zniszczeniu uległa prowadnica łańcuszka. Co gorsze niestety ... * Połamana prowadnica łańcucha rozrządu |
Z drugiej strony prowadnica jest cała * Prowadnica łańcuszka |
Oznaczenia na kole zębatym - jednoznaczne w stosunki do wałka na którym też jest nacięcie i druga kropka jako odniesienie do głowicy * Oznaczenia na kole rozrządu |
Niestety próba odkręcenia śruby imbusowej kluczem z marketu zakończyła się fiaskiem. Czy są jakieś specjalne sposoby na odkręcenie tej śruby? * Klucz imbusowy do odkręcenia głowicy |
Niestety również nie mogę odkręcić cylindra - klucz 15 zwykły nie wchodzi, nasadowy również nie a oczkowy nie dał rady. Chyba musze kupić topowy klucz ... * Potrzebny klucz oczkowy |
Klucz oczkowy niskiej jakości ześlizgnął się z nakrętki * tanie klucze z marketu nie dają rady |
Uszkodzone łożysko TAIWAN RN NTN 6004 lub 8004 * TAIWAN RN NTN 6004 |
Łożysko kulkowe wałka rozrządu a właściwie to co po nim zostało * Wysypane łożysko kulkowe wałka rozrządu |
Okienko jak się spodziewam napinacza łańcucha rozrządu * Napinacz łańcucha rozrządu |
Zarysowanie na pompie przez wirnik. Co było pierwsze - pęknięcie pompy i zatarcie łożyska potem czy zatarcie łozyska, złapanie przekosu i naskutek tego pęknięcie ... * Pompa wody KTM LC4 600 |
Silnik w warsztacie. Niestety takie naprawy to nie jest coś co lubię * Warsztat |
Następny dzień naprawy - duży korek jest do spuszczania oleju, a korek z imbusem to być może kryje pod sobą kulkę - która jest zaworkiem. Nie odkręciłem ... * Korek spustowy oleju KTM LC4 |
Zaopatrzyłem się w lepsze klucze. Klucz długi imbusowy to numer 8, niemiecki klucz Elora. Klucz jest rewelacyjny, załozyłem nań ramię o długości około ... * Dobry klucz imbusowy |
Zdemontowane części staram się układać w porządku aby nie było problemu zagubienia części * Rozbiórka silnika |
Korek magnetyczny zebrał dużo żelastwa - widoczny wianek z łożyska kulkowego. Olej który spuściłem był raczej czysty i nie widać było w nim metalu * Korek magnetyczny |
Po odkręceniu korka widoczny kawałek wianka. Jaka jest rola tej wewnętrznej części(z widocznym nacięciem) - czy ona się odkręca? * Spód silnika |
Po zdjęciu dekla - pokrywy sprzęgła. Dla spostrzegawczych - odszukaj 3 kulki z łożyska na obrazku. KTM made in AUSTRIA * Zdjęta pokrywa sprzęgła |
Pokrywa KTM Magnesium * Pokrywa sprzęgła KTM LC4 600 |
Oto są widoczne 3 kulki. Jedna z nich prawdopodobnie blokowała zębatki przy próbie poruszania kopką, co mogłem błędnie zinterpretować jako uderzanie tłoka ... * Kulki z łożyska dostały się do wnętrza silnika |
Napinacz łańcuszka rozrządu? * Napinacz łańcucha rozrządu |
Kosz sprzęgłowy i tarcze sprzęgłowe w KTM LC4 * Kosz sprzęgłowy tarcze sprzęgłowe |
Oś startera nożnego oraz zmiany biegów. Dziwny kształt tego od biegów - być może celowo aby się klinowała dźwignia i nie wchodziła na kopkę * Oś kopniaka |
Znajdowałem coraz to nowe części wianka. Czy nakrętka którą widac ma prawy gwint? Rozmiar to 30mm, zamierzam kupić nasadkę i potraktować to kluczem udarowym. ... * Uszkodzony wianek łożyska |
Coś takiego znalazłem w fusach i mnie zaniepokoiło, jak się okazało to jest nit spinający wianek. Takich nitów jest tyle ile kulek * NIt spinający wianek łozyska kulkowego |
Fus metaliczny z oleju. To raczej nie jest wianek, bo jest to za cienkie jak na wianek. Tylko co to może być? * Nieznany metalowy element |
Widoczny plastik jest pęknięty. Kulki tam wpadły i to uszkodziły. Obudowa - zarówno pokrywa zaworów, i głowica wyglądają na nienaruszone przez łańcuch ... * Łańcuch rozrządu w KTM LC4 600 |
Tutaj jest przyłączana pompa wody. Widoczny silikon jednak nie w kolorze czerwonym:) * Pompa wody |
Zawory ssące - ktoś powiedział ze są skrzywione. Silnik jednak ma idealną kompresję - czy skrzywiony zawór by trzymał ciśnienie? Czy na tym obrazku widać ... * Zawór ssący |
Zbliżenie na zawór w powierzchni przylegania. NItka po lewej to od szmaty którą zatkałem kolektor na czas rozbiórki * kolektor dolotowy i zawory |
Śmieci metalowe które udało mi się wydostać spod sprzęgła i z korka. Jest już 7 kulek. Widoczny tez korek magnetyczny, podkładka i resztki wianka * Opiłki w silniku |
Klucze kupiłem w Warszawie, odpowiednio: nasadka 30mm Lux Werkzeuge, klucz oczkowy 13/12 - hipermarket OBI, klucz YATO, klucze imbusowe - sklep przy ul Próżnej ... * Klucze profesjonalne |
Nakrętkę na osi odkręciłem kluczem udarowym 1000W i nasadką 30mm LUX - poszło zupełnie bez problemu * Klucz udarowy |
Śruby 13 głowicy poszły bez problemu choć z przyłożeniem dużej siły kluczem oczkowym 12 kątnym. Niestety mimo odwiedzenia około 8 sklepów z dużą ilością ... * Odkręcanie głowicy KTM LC4 |
Lux werkzeuge sprawdził się. Seria Basic * Lux werkzeuge Seria Basic |
Zdjęta zębatka zdawcza z wału silnika. Widoczny na zębatce łańcucha rozerwany wianek który dostał się pod łańcuch * Rozrząd KTM LC4 600 |
Z przyłożeniem dosyć dużej siły, po uprzednim położeniu silnika na boku, nakrętka 13 poszła. Podobnie wszystkie 4 nakrętki mocujące cylinder odkręciłem ... * Cylinder KTM LC4 |
Tutaj mam problem - imbus numer 5 i śruba mocująca prowadnicę łańcucha rozrządu * Śruba prowadnicy łańcucha rozrządu |
ten wkręt poszedł bez problemu * Mocowanie prowadnicy |
Świeca po demontażu * Świeca zapłonowa z długim gwintem |
Starałem się zachować całą uszczelkę pod głowicą. Są duże problemy ze znalezieniem uszczelki do KTM LC4 600. Bezproblemowo z kolei do 640 * Uszczelka pod głowicą |
Nie udało mi się zdemontować prowadnicy co uniemożliwiło odłączenie głowicy od cylindra * Głowica cylinder |
Nicasil i rysy z boku. Czy to dyskwalifikuje ten cylinder? podobne rysy są z przodu i z tyłu, boki są ok * NIcasil rysy |
Głowica i zawory. Czy to wygląda OK? * Zawory w głowicy |
Zawory widoczne na górze są jakby powyszczerbiane. Jednak osmalenie nie wskazuje na to by były to nowe uszkodzenia. Są to zawory wydechowe * Zawory ssące i wydechowe |
Śrubka imbus 6, tutaj powinna być kulka - zaworek * Kulka w korku silnika |
Kulka była :) Sprężynka węższą stroną jest mocowana do dołu, szersza strona trzyma kulkę * Kulka zaworek |
Tłok ma w górnej części jakby małe rany od zaworów. Nie wiem czy to efekt tej awarii czy poprzedniej * Ryski na tłoku przy zaworze |
Cylinder i rysy * Rysy na cylindrze |
Cylinder inside - druga strona * Cylinder |
Cylinder * Cylinder |
Uklad tłok - cylinder. TO chyba nie jest Wossner. Oznaczenie 1857c * Tłok i cylinder 1857c |
Oznaczenie tłoka 1857c ELKO 95 * 1857c ELKO 95 |
Rysy * rysy |
Do takiej pozycji na razie udało mi się zdjąć głowicę. Bez odkręcenia śrubki w głowicy nie można zdemontować prowadnicy co uniemożliwia demontaż cylindra. * Silnik zdycha w warsztacie |
Nasadka imbusowa 5 1/2 cala do kupienia w OBI. Aby odkcić śrubę opukałem ją solidnie młotkiem i poszło lekko * Nasadka imbusowa 5 |
Głowica 1 * Głowica 1 |
Głowica 2 * Głowica 2 |
Głowica 3 * Głowica 3 |
Głowica 4 * Głowica 4 |
Widoczne w kanale wodnym skrzydła wiatraka pompy wody * Połamany wiatrak pomy wody |
Połamana prowadnica łańcucha rozrządu * Prowadnica łańcucha rozrządu |
Tłok i cylinder - nikasil * Nikasil |
Tłok. Drobne ryski pochodzą od wsadzania śrubokręta zamiast świecy * Ryski na tłoku |
Demontaż sprzęgła. Szczypce do pierścieni Seagara o odwrotnej logice * Szczypce do pierścieni Seagara |
Tarczki sprzęgłowe mają mało materiału * Tarcze sprzęgła |
Zdjcie 84 * Tarcze sprzęgła |
Kosz sprzęgła. Ciekawe jest łożysko docisku * Łożysko docisku sprzęgła |
Kosz sprzęgła * Kosz sprzęgła |
Łożysko igiełkowe wycisku sprzęgła w KTM * Łożysko igiełkowe |
Kosz sprzęgła. Nakrętke po zdjęciu zabezpieczenia odkręciłem palcami * Nakrętka sprzęgła |
Dekiel * Dekiel |
Około 8 tarczek * Tarczki sprzęgła |
Rozebrany silnik - strona od sprzęgła * Rozebrany silnik |
Widoczne kółko na dole centralnie to koło napędowe pomy oleju Mikuni. Kręcąc zębatką jest duży opór - czuć sprężanie * Pompa oleju Mikuni |
Prowadnica łańcuszka rozrządu (część współpracująca z napinaczem) KTM LC4 600. Z tego co widziałem w fiszce, w LC4 620 prowadnica jest identyczna * Prowadnica łańcuszka rozrządu |
Stara prowadnica ma dziurę, a "nowa" z allegro zgrubienie. Czy to bedzie OK? * Napinacz rozrządu KTM |
Zobacz rwnie:
- Galeria skuterów - zdjęcia z miasta (Amsterdam Holandia)
- Enduro wesoła 2009
- Przewóz motocykla na przyczepce - samochodem osobowym
- Harley Davidson, jazdy testowe 23 i 24 maja 2009 w Liberator w Warszawie
- Czyszczenie i nasączanie filtra powietrza w skuterze Piaggio Gilera (Free)
- Enduro Wesoła - poligon poraz kolejny
- Impregnacja butów Enduro
- KTM EXC 525 2007 r. zdjęcia motocykla
- Enduro Wał Wiślany - w kierunku Konstancina
- KTM 640 LC4 - Moja Kejti :)
- Zbroja buzer Scorpion Ufo (Datex)
- Enduro w dniu 23 luty - wycieczka do Nadarzyna
- KTM LC4 600 ER 580B - serwis sprzęta
- Enduro grudzień
03-08-2008
-
Przemek 2008-11-17 09:26:07.756641
Bardzo dobry opis i zdjęcia.
Co ważne, napisane starannie i bez błędów (prawie) ortograficznych, błedy mnie irytują.
Wczoraj przypadkowo odkryłem tę stronkę, jestem nią zchwycony i czytam wszystko juz parę godzin... -
Adam 2008-11-17 23:14:13.880714
Masz KTMa? -
fakir 2008-11-19 19:56:44.211585
mam 620 i najprawdopodobniej poszła mi zebatka 2 biegu podczas jazdy na 2 biegu cos puka od strony sprzegła jest to cykliczne i tylko na 2 , jakos na dniach bede go rozbierał bo mam juz wyciagniety silnik z ramy
dzieki za fotki napewno sie przydadza pozdrawiam -
marcisch 2008-12-02 22:27:34.982268
Czy ktos wie gdzie mozna kupic tarcze sprzęgła do tego modelu KTMa? na allegro nie ma... 7 tarcz o wymiarach
sred wewnętrzna : 12 cm
sred. zewnętrzna : 14cm (15 cm z wypustkami
wysokość wypustek : 0,5 cm
grubość : okolo 3.5 mm -
Adam 2008-12-02 23:56:20.591612
A nie pasują tarcze od 620? -
marcisch 2008-12-04 19:34:05.265567
no niewiem na 100% ale jak koles co sprzedaje na allegro dopasowywał do mojego wymiaru to powiedział ze tarcze ma ale jest ich 6 a nie 7 i maja grubosc 3.2 mm a nie 3.5mm chociaz ten wymiar akurat mozna zignorowac bo tu moglem sie pomylic i nie dokładnie zmierzyc ale sama ilosc tarcz... -
macia 2009-03-26 22:52:22.344969
kolego ladne zdjecia mam pytanie masz ksiazke serwisowa do lc4 -
magmads 2009-03-31 20:13:29.554251
PILNIE POSZUKUJE SCHEMAT INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ DO KTM LC4 600. JEŚLI KTOS MA TO PROSZE NA MAILA. magmads@interia.pl -
Adam 2009-03-31 20:20:55.715967
A co za problem masz z instalacja? -
Marek 2009-07-02 14:00:32.003097
Wie ktoś może gdzie można kupić pierscienie do KTMa lc4 600?? -
Adam 2009-07-02 18:15:02.731869
Raczej kupisz tylko z tłokiem
około 600zł -
jarek527 2009-10-05 18:41:01.74111
pierscienie bez problemu dostaniesz w serwisie w krakowie ok 300zl -
Adam 2009-10-05 23:38:40.231481
To się bardziej pyli cały tłok kupić -
jaszczur 2009-11-29 21:42:45.0565
Jak by ktoś potrzebował pierścienie do moto niech dzwoni 505=010-604 -
michu111 2010-03-28 21:38:43.55005
ma ktos schemat do silnika ktm lc4 620 -
gryzon128 2010-11-04 12:57:06.94532
ja potrzebuje starter nożny do ktm lc4 600 kopke! niemoge dostac! jakby ktos miał prsze o kontakt! 667063586 -
Arbiter 2010-11-04 18:18:48.01459
Mam taką kopkę do sprzedania -
gutek 2012-05-28 22:24:48.023897
Pomocy. Kto wie co może być przyczyną dziwnego dzwięku w silniku? Chodzi o to że moto mam moc i chodzi normalnie a coś tak jak by wali w silniku bum bum bum puk bum bum bum puk, teorie to korba albo łożysko na wale. ktm 640e 2004
Dodaj swj komentarz
Dodaj swoj opini: